1. Ocena wpływu stosowania TIK w szkołach na zaangażowania nauczycieli w proces nauczania i uczniów w proces uczenia się:

Wraz z przystąpieniem do Programu Aktywna Tablica, Dyrekcja Szkoły Podstawowej im. Ks. Józefa Londzina w Zabrzegu powołała szkolnego koordynatora, który przedstawił założenia Programu, rodzaje zakupionych pomocy multimedialnych i pomocy terapeutycznych oraz możliwości zastosowania ich w pracy z uczniami na zajęciach lekcyjnych i dodatkowych. Nauczyciele specjaliści zajmujący się wsparciem uczniów ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi powołani zostali do szkolnej sieci współpracy. Po odbyciu szkoleń z praktycznej obsługi narzędzi i programów multimedialnych, stali się animatorami dla innych nauczycieli zatrudnionych w szkole. Propagowali zindywidualizowane wsparcie, byli doradcami w sprawie obsługi i wykorzystania otrzymanego sprzętu. Służyli radą i przykładem dla nauczycieli przedmiotowców, którzy wdrażali zaawansowane technologie w swoich klasach. Społeczność nauczycieli odbyła dziesiątki szkoleń z obsługi narzędzi TIK, by uatrakcyjnić proces edukacji oraz zaktywizować uczniów. W ramach zajęć otwartych nauczyciele dzielili się swoją wiedzą i umiejętnościami oraz pomysłami na ciekawe zajęcia. Scenariusze lekcji publikowane były na platformie Wojewódzkiego Ośrodka Metodycznego. Koordynatorzy poszczególnych szkół w gminie utworzyli Gminną Sieć Współpracy, dzięki której w zajęciach otwartych uczestniczyli także nauczyciele z ościennych szkół.

Na spotkaniach zespołów przedmiotowych oraz grup wiekowych nauczyciele przewodniczący omawiali odbyte szkolenia, dzielili się dobrymi praktykami wynikającymi z realizacji Programu.

Ocena wpływu stosowania TIK w szkołach na zaangażowania nauczycieli w proces nauczania i uczniów w proces uczenia się to przede wszystkim:

-  zwiększenie efektywności nauczania i łatwiejsze osiąganie celów lekcji,

- wzbogacanie treści i form przekazu,

- wspieranie osobistego rozwoju ucznia poprzez zwiększenie motywacji,

- uatrakcyjnienie i zdynamizowanie procesu kształcenia,

- ułatwienie indywidualizacji podejścia do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,

- wspieranie uczniów zdolnych oraz objętych kształceniem specjalnym,

- udoskonalenie komunikacji z uczniami, rodzicami oraz innymi nauczycielami,

- współpraca w ramach powołanych zespołów i sieci w szkole oraz poza nią.

2. Charakterystyka problemów i barier w realizacji Programu:

Podczas realizacji Programu nie napotkano istotnych barier i problemów. Nauczyciele zgodnie twierdzą, że początkowa konieczność większego czasowego zaangażowania się w przygotowanie lekcji z zastosowaniem TIK (poświęcanie prywatnego czasu na zdobywanie wiedzy i umiejętności w tym zakresie) rekompensowana jest przez efekty nauczania i zmiany w motywacji i zaangażowaniu uczniów.

3.Ocena stopnia realizacji przez szkoły lub SOSW zadań wynikających z udziału w Programie:

Szkoła zrealizowała wszystkie wymagane działania:

- udział nauczycieli w konferencjach i szkoleniach z zakresu stosowania TIK w nauczaniu,

- uczestniczenie w międzyszkolnych sieciach współpracy nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu (udział w spotkaniach organizowanych w ramach międzyszkolnych sieci współpracy nauczycieli, zorganizowanie w szkole trzech lekcji otwartych z wykorzystaniem TIK w nauczaniu, dzielenie się przyjętymi rozwiązaniami i doświadczeniami z innymi nauczycielami przez udostępnianie w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli, w szczególności opracowanych scenariuszy zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem TIK),

- wyznaczenie szkolnego e-koordynatora do koordynowania działań w zakresie stosowania TIK w szkole oraz powołanie nauczycielskiego zespołu samokształceniowego, który wspiera dyrektora i nauczycieli w zorganizowaniu pracy z wykorzystaniem TIK,

- wykorzystywanie TIK na zajęciach edukacyjnych,

- przedstawienie organowi prowadzącemu szkołę sprawozdania z realizacji zadań wynikających z udziału w Programie,

- wypełnianie ankiet oraz udział w badaniach na potrzeby przeprowadzenia ewaluacji Programu.

4. Wnioski i propozycje do dalszych edycji realizacji Programu.

Bardzo ważne i cenne okazało się wsparcie RODN WOM w Katowicach. Dzięki spotkaniom organizowanym w ramach sieci współpracy można było skorzystać z wielu ciekawych pomysłów i propozycji, uczestniczyć w spotkaniach „Ludzi z pasją” i przekazywać nauczycielom w swoich szkołach materiały i otrzymane prezentacje. Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych na zajęciach lekcyjnych i dodatkowych daje szansę na wszechstronny rozwój uczniów i ich przygotowanie do życia w świecie, w którym korzystanie z cyfrowych narzędzi to codzienność.